Nesk Meny

Bli Medlem
100 års-jubileum
Valpeliste
Medlemsmarked
Kjøp Klubbartikler
Søk i Nesk.no
Fotoalbum

NESK Avlsråd

NESK valpeliste 10.6.10

Siste fra Forumet
Siste 10 Forum Posteringer

VILTFINNEREVNE !
Siste postering av JørnHW i Helse Jul 28, 2010

Kontakt og småfugler
Siste postering av JørnHW i Dressur Jul 28, 2010

Tangbitt
Siste postering av JørnHW i Utstilling Jul 27, 2010

For allergi?
Siste postering av tors i Helse Jul 20, 2010

Tosiller
Siste postering av Basken i Helse Jul 17, 2010

Bjeffing/knurring
Siste postering av JørnHW i Dressur Jul 03, 2010

Fjelltur med hund i bånd
Siste postering av RuneL i Dressur Jun 30, 2010

ES som urinerer på seg selv
Siste postering av star i Helse Jun 27, 2010

tannmangel
Siste postering av rukols i Utstilling Jun 19, 2010

Sommeraktiviteter
Siste postering av JørnHW i Dressur Jun 16, 2010

Aktiviteter 2010

Forum › NESK › Utstilling › Farger på engelsk setter

Farger på engelsk setter
Spørsmål og diskusjon om utstilling for stående fuglehunder.
Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Start Nytt Emne   Svar på Emne   Utskriftsvennlig side     Forum HovedsidenUtstilling
Vis Forrige Emne :: Vis Neste Emne  
Av Innlegg
Streamside
Medlem
Medlem

Ble medlem: Apr 25, 2006

InnleggSkrevet: Man Jul 10, 2006 10:13 am    Tittel: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

jeg har nettopp fått tilbake stamtavlene på engelsk setterkull født i pril fra reg avd på NKK! med reg av farger lever og hvit Forvirret etter at jeg på reg skrev rød/hvit slik som det står på stamtavlene til begge foreldre som da tidligere reg i NKK( mor reg 2002). På NKKs sider ligger det en rasestandard som angir blue belton oversatt til sort hvit , orange og hvit ( orange belton) og lemon belton ( gul og hvit ) samt liver belton (lever og hvit) og tricolor. Som oppdretter av ESpringer Spaniel der fargen lever og hvit er svært vanlig, var det med forbauselse at jeg da fikk tilbake at mine rød / hvite eller da korrekt orange belton settervalper er leverbrune og hvite- en farge som er svært sjelden på ES!

På NESK sidene står det en annen versjon av oversettelsen av den engelske rasestandarden: Farsgen skal være hvit og sort, hvit og brun, hvit og leverfarget, eller ricolor,..., Dette er vel heller ikke korrekt?skal det være, så skal et være,men fargen er genetisk rød( pheomelanin) eller da orange eller gul avh av intensiteten i fagen en farge som feks ikke finnes på engelsk springer. Kan noen kommentere dette som har greie på saken- har andre opplevd dette?
Til Toppen
Vis Medlemets Profil Send E-Post Besøk Medlemets Nettside
Shakira
Medlem
Medlem

Ble medlem: Apr 18, 2004

InnleggSkrevet: Man Jul 10, 2006 10:18 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Hei!

Akkurat det samme skjedde oss og jeg ble RIMELIG " flat " da jeg oppdaget at det var endret fra hvit / rød til hvit / lever... For det første er våre hunder RØDE og ikke leverfarget og for det andre lurte jeg på om dette skjedde etter et skifte av ansvarlig inne hos NKK.......??? Vårt første kull registrert oktober 2003 er fortsatt fargen hvit / rød mens andre kull registrert april 2005 er hvit / lever.... Var ikke det jeg skrev på papirene!!!

Mvh.
Merete.
Til Toppen
Vis Medlemets Profil Besøk Medlemets Nettside Foto Galleri
Shakira
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Man Jul 10, 2006 2:04 pm    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Hei,

Ja, det kan virke som om fargene på Engelsk Setter er blitt litt kompliserte i det siste. Dette skyldes i første omgang den nye standarden - se www.nkk.no der fargene hvit/rød nå er oversatt med hvit/orange osv. Det skal ikke være hvit/lever og vi ber om at stamtavlene sendes inn igjen til oss for rettelse. Vi beklager feilen.

Vennlig hilsen
NKK
Marit Hagen
tlf dir. 21 600 926

Tok kontakt med NKK og fikk dette svaret Veldig Glad
Til Toppen
Kimmelim
Gjest

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 6:17 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Har det noen praktisk betydning at det står lever/hvit og ikke rød/hvit, står nemlig det hos meg også?
Til Toppen
Shakira
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 8:21 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Dette gjelder rasestandarden vår igjen Vink Fikk en mail fra NKK hvor det står klart og tydelig at hvit/rød IKKE skal oversettes til hvit/lever - en meget sjelden fargekombinasjon hos ES, som Streamside skriver! Så da dette ikke er gjort med alle kull må man gå ut fra en menneskelig feil. Eller det kan gjelde uklar fargestandard som er vanskelig å tolke? NKK tar det også videre!!

Det er tydeligvis såpass alvorlig at NESK avlsråd - eksteriørutvalget nå tar det opp med NKK og vi får videre informasjon her på siden så snart det er utredet ferdig.

Mvh.
Merete.

Sist endret av Shakira den Ons Jul 12, 2006 8:30 am, endret 1 gang totalt
Til Toppen
kennel-børgefjell
Medlem
Medlem

Ble medlem: Jul 06, 2006

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 8:25 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Er jo kanskje litt vanskelig å vite hva som er rett før man har vært på utstilling,og man har jo gjerne registrert valpene før man stiller hunden.Er lever en lysere "rødfarge"?
Til Toppen
Vis Medlemets Profil Send E-Post Besøk Medlemets Nettside MSN Messenger Foto Galleri
Shakira
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 8:35 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Deres ser jo røde ut!! Iflg diverse bøker er lever en lysere rødfarge, men er ikke enig i den definisjonen.... Mer brun-grå nesten synes jeg, særlig hvis en ser på diverse Spaniel typer. Men her skulle noen som KAN dette uttalt seg da Vink
Til Toppen
kennel-børgefjell
Medlem
Medlem

Ble medlem: Jul 06, 2006

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 8:42 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Våre hunder ER røde og vite,men ser jo at enkelte av valpene har både lys
og mørk rød farge. Den lyse fargen er faktisk ikke så ulik fargen på leverpostei.Tricolor kanskje.hehehehehe
Til Toppen
Vis Medlemets Profil Send E-Post Besøk Medlemets Nettside MSN Messenger Foto Galleri
Shakira
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 10:59 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Dette skal i følge NKK`s egen hundebok være en vannspaniel med rik, mørk leverfarge Veldig Glad
Til Toppen
JørnHW
Medlem
Medlem

Ble medlem: Jan 20, 2005

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 11:20 pm    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Hei !

Legger ved FCI original ES standard, så kan alle og enhver oversette.
Jeg har sendt bilde til Stig av 4 forskjellige fargevarianter.
Tar også med høyden, slik at alle er klar over at vår jaktstandar ikke er off godkjent Vink

På bilde skriver jeg hvit - orange på Bright R.
Han er blanding av mørk og lys rød (orange ) på hode.
Rufus er " ekte " hvit - lever " dvs sjokolade farge av Freia kvalitet.
Men jakte kan de uansett farge !

På DPK er det et innlegg om farger og der antydes at hvit / gul pointere er bedre og har et mer rolig gemytt !!

Hva sier så ES folket til det ?

mvh JørnH

FCI standard

COLOUR : Black and white (blue belton), orange and white (orange belton), lemon and white (lemon belton), liver and white (liver belton) or tricolour, that is blue belton and tan or liver belton and tan, those without heavy patches of colour on body but flecked (belton) all over preferred.

SIZE :
Dogs : 65-68 cm (25,5-27 ins). Bitches : 61-65 cm (24-25,5 ins).
Til Toppen
Vis Medlemets Profil Send E-Post
Shakira
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Ons Jul 12, 2006 11:44 pm    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

He - he Ler Vet neimen ikke om det er tilfeldig, men jeg har sagt til fler at det virker som de hvite / røde er MYE roligere enn de hvite / sorte og tricolorene.... Enklere å ha med å gjøre rett og slett og roligere i hus.. Etter nå å ha to hvite / røde og en hvit / sort etter samme kombinasjon - vel - lurer jammen på om det kan stemme jeg gitt Vink Så ballen sendes videre...

Og - takk og lov at jeg ikke bommet på den leverfargen Rekke tunge
Til Toppen
pbrannsten
Medlem
Medlem

Ble medlem: Mai 29, 2004

InnleggSkrevet: Fre Jul 14, 2006 11:34 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Hei,

Til Jørn Wølners innlegg, også faren til Radentis Guida; europamester Radentis Nomar er hvit/lever. Av mine 5 valper etter ham ble 4 tricolor og 1 s/h.

Mvh

Per Brannsten
Til Toppen
JørnHW
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Ons Jul 19, 2006 7:47 pm    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Hei igjen !

Og til Per B, det blir spennende med avkom etter superhunden Radentis Nomar !

Som den den nyskjerrige skapning jeg er, dro jeg innom min lokal fargehandler Colibri og ES eier Morten Folmo og spurte om farger var klasset i hht til Norsk Standard.
Det var de ikke så det kan bli en oppgave for for vårt dyktige avlsråd å definere hva som er Lemon, Orange og Tan !!
Det er vel mest sannsynlig en trivelig oppgave !!
Til Toppen
Grayhair
Medlem
Medlem

Ble medlem: Mar 02, 2006

InnleggSkrevet: Tir Jul 25, 2006 12:05 am    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Har også nylig registrert ett kull i NKK.
De ville på død og liv at fargen skulle være lever/hvit og ikke rød/hvit.
Hvis dette er en feil fra NKK's side så bør de innformere alle eiere av
leverhvite ES som er registrert etter en viss dato og tilby utskrift av ny og riktig stamtavle.
Det kan da vel i disse datatider ikke være nødvendig å sende inn stamtavla for "retting"?NKK's byråkrati er tungt nok fra før..
Til Toppen
Vis Medlemets Profil
JørnHW
Medlem
Medlem

InnleggSkrevet: Ons Jul 26, 2006 3:11 pm    Tittel: Re: Farger på engelsk setter Svar med Sitat

Hei !

Jeg har sendt litt farge info til særdeles dyktige Marit Hagen hos NKK, velger å tro at dette snarest blir rettet opp !!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Emne   Svar på Emne   Utskriftsvennlig side     Forum HovedsidenUtstilling Alle klokkeslett er GMT +1 Time
Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Side 1 av 4

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan ikke legge til filer i dette forumet
Du kan laste ned filer fra dette forumet

Norsk Engelsksetter Klubb
Nils Hansens vei 20 0667 OSLO.